پرندگان شکاری به کدام پرندگان گفته می شود و چه نقشی در محیط زیست دارند ؟

آیا می دانید انسانها چگونه موجب تخریب زیستگاه پرندگان می شوند ؟
۱۴۰۰-۰۲-۱۹
مواد پلاستیکی و هشدار برای سلامت زیست جانوری
۱۴۰۰-۰۴-۲۳

نام پرندگان شکاری را تا کنون شنیده اید ، شاید برخی از آنها را از نزدیک یا در مستندها نیز دیده باشید.

به کدام دسته از پرندگان ، شکاری گفته می شود ؟ این سوالی است که بسیاری از افراد ممکن است پاسخ آن را ندانند. به پرندگانی که غذای مورد نیاز خود را از طریق شکار کردن به دست می آورند ، پرنده شکاری گفته می شود. برخی از پرندگان از گیاهان و پوششهای گیاهی تغذیه می کنند یا حشراتی که به راحتی در دسترس هستند ؛

اما در مقابل برخی از پرندگان هستند که برای به دست آوردن مواد غذایی خود که اغلب از سایر جاندارن است شکار می کنند و برای به دست آوردن آن زمان زیادی را حتی ممکن است صرف کنند. این دسته از پرندگان قدرت بینایی بالایی دارند ، از ارتفاعات و مسافتهای بسیار طولانی می توانند طعمه خود را تشخیص داده و در لحظه مناسب آن را شکار کنند. معمولاٌ از مهره دارانی که اندازه شان کوچکتر از این پرندگان است تغذیه می کنند. علاوه بر قدرت بینایی بسیار بالا ، این دسته از پرندگان چنگال ها و منقارهای قوی برای به چنگ آوردن یا زخمی کردن طعمه و همچنین خوردن آن دارند.

این دسته از پرندگان ، فواید بسیار زیادی را در محیط زیست دارند و نقش مهمی را ایفا می کنند. اما متأسفانه عدم شناخت دقیق این پرندگان و اطلاعات اندک درباره آنها موجب شده است غالباً نگرش بدبینانه و خراب کارانه درباره آنها وجود دارد. برخی از مردم تصور می کنند این پرندگان مزاحم زندگی آنها و سایر موجودات هستند و از از ابزارها و روشهای مختلف برای از بین بردن آنها استفاده می کنند. به همین دلیل موجب نگرانی بابت انقراض نسل این گونه پرندگان وجود دارد.

در ادامه به اهمیت این پرندگان و خطراتی که حیات آنها را تهدید می کند می پردازیم.

یک) رأس حرم غذایی

پرندگان شکاری ، در رأس هرم غذایی قرار می گیرند. این پرندگان با شکاری که انجام می دهند جلوی تکثیر بیش از اندازه موش ها ، خرگوش ها ، حشرات و خزندگان را می گیرند. اگر پرندگان شکاری ، این دسته از حیوانات را شکار نکنند با زاد و ولد بیش از اندازه ای که این حیوانات انجام می دهند می توانند تعادل زیست محیطی را به هم بزنند و زندگی انسانها را تهدید کنند.

اما پرندگان شکاری با شکار کردن آنها ، تعادل را در محیط زیست حفظ می کنند. به همین دلیل است که پرندگان شکاری را در رأس هرم غذایی در محیط زیست قرار می دهند. محققان به این نتیجه رسیده اند زمانی که جمعیت حشرات و حیوانات موزی یا مخرب مانند موش ها و خزندگان زیاد می شود ، جمعیت پرندگان شکاری در آن ناحیه کمتر است. هر چقدر تعداد پرندگان شکاری در آن ناحیه بیشتر شود از انفجار جمعیت این حیوانات جلوگیری می شود.

دو)شرکت در مسابقات

متأسفانه یکی از خطراتی که حیات این پرندگان را تهدید می کند ، شکار کردن و استفاده از آنها در مسابقات است. برخی از افراد از این دست پرندگان برای شرکت در مسابقات استفاده می کنند. این پرندگان از زمانی که جوجه هستند شکار می شوند و به دست انسان آموزش می بینند.

در نهایت برای شرکت در مسابقات که خطراتی زیادی برای آنها دارد شرکت می کنند. برخی از این پرندگان در طول این مسابقات جان خود را از دست می دهند. بنابراین یکی از عواملی که موجب از بین رفتن و انقراض این پرندگان می شود شکار کردن آنها و شرکت دادنشان در مسابقات است.

سه ) کاهش زاد و ولد

زمانی که این پرندگان شکار می شوند و در اسارت انسانها قرار می گیرند و معمولاً زاد و ولد آنها متوقف می شود و همین می تواند تهدید کننده جدی برای از بین رفتن گونه های این جانوران باشد.