انتشار فلزات مضر در دریاها و خطرات سلامتی

گرد و خاک ، یک معضل زیست محیطی جدی در ایران
۱۳۹۹-۰۸-۲۱
محیط زیست
افزایش تغییرات زیست محیطی و مهاجرت های اکولوژیک
۱۳۹۹-۱۰-۱۵
آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست

در کره زمین که محل زندگی ما و گونه های مختلف گیاهی و حیوانی است پر از منابع طبیعی و نعمت هایی است که برای زندگی بهتر ما وجود دارد.

از جنگلها ، کوهستان ، دریاها ، منابع زمینی و زیر زمینی تا بسیاری از منابع طبیعی که برای ما قابل مشاهده نیست مانند هوا یا لایه های محافظتی که اگر نبودند زندگی بر روی کره زمین ممکن نبود. متأسفانه برخی از این منابع قابلیت تجدیدپذیری ندارند و پس از اینکه از بین می روند ، ممکن است دسترسی به آنها دیگر وجود نداشته باشد یا اینکه صدها و هزاران سال طول بکشد تا دوباره این منابع تجدید شوند. اما در اکثر موارد به دلیل اینکه انسانها مشغول استفاده بی رویه از این منابع هستند امیدی به تجدید آنها وجود ندارد.

سبک زندگی انسانها به گونه ای است که هر روز بیشتر از دیروز منجر به نابودی منابع طبیعی می شوند. زندگی مدرن و صنایع پیشرفته موجب شده است مواد مضر زیادی در کره زمین منتشر شود. از گازهای سمی تا فلزات مضری که در طبیعت منتشر می شود. یکی از منابعی که با زندگی انسان بسیار گره خورده است ، دریاها می باشند.

انجمن محیط زیست

دریاها یکی از بزرگترین منابع بر روی کره زمین هستند که علاوه بر اهمیت آنها به لحاظ زیست محیطی ، منبع تأمین مواد غذایی انسانها و سایر موجودات ، ایجاد اشتغال و درآمد برای افراد و دولتها هستند ؛ اما از این منابع غنی کره زمین تا چه حد می توانیم به درستی استفاده کنیم ؟ آیا استفاده های ما شکل منطقی و معقولی دارد و به سلامت خود و دریاها آسیبی نمی زند ؟

متأسفانه انسانها به گونه افراطی از این منابع در حال استفاده هستند و نه تنها این نوع استفاده به از بین رفتن این منابع و عدم فرصت تجدید پذیری منجر می شود ، بلکه آلاینده های زیادی را وارد آن می کنند.

فضای دریاها یک فضای بسته است و همین موجب می شود تا آلاینده هایی که در آن ایجاد می شود برای مدت زمان زیادی در آن باقی بماند. یکی از این آلاینده ها ، آلاینده های مربوط به فلزات است. برخی از فلزاتی که در محیط زیست و دریاها وجود دارد حاصل فعالیتهای صنعتی انسانها است که به فلزات سنگین معروف هستند و برای مدت طولانی در طبیعت باقی می مانند.

چرخه های خارج از طبیعت موجب می شود تعادل زمین بر هم بخورد. یکی از مهمترین پیامدهای بر هم خوردن این تعادل ، افزایش سرعت انتشار مضرات فلزهای خطرناک حتی در بخش هایی است که این فلزات قبلاً در آنجا وجود نداشته است. نه تنها انتشار این فلزات موجب از بین محیط زیست و آبزیانی می شود که در دریاها هستند بلکه سلامت جسمی انسانها را نیز به خطر می اندازد.

بسیاری از مواد غذایی دریایی که معمولاً از آبزیان موجود در دریاها هستند تحت تأثیر این فلزات مضر قرار می گیرند و از طریق تغذیه و مواد غذایی در چرخه زندگی انسانها قرار می گیرند و سلامت آنها را به خطر می اندازد. متأسفانه هم اکنون بیماریهای زیادی وجود دارد که توسط منابع دریایی مصرف شده ایجاد شده است. بنابراین ، چرخه معیوب در طبیعت منجر به آسیب منابع طبیعی می شود و یکی از بخشهایی که به شدت از آن تأثیر می پذیرد بخش سلامت عمومی است.

اگر انسانها به رفتارهایی که منجر به ایجاد چنین مضراتی می شود دقت داشته باشند به خوبی می دانند که عدم احترام به طبیعت و توجه به آن منجر به آسیب دیدن بیشتر زندگی خودشان خواهد شد. همانطور که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره کرده ایم برای رسیدن به این سطح از رفتار که انسانها کمتر به طبیعت آسیب برسانند باید آموزشهای جدی آغاز شود. بسیاری از این رفتارها ، نتیجه عدم آگاهی کافی نسبت به این موضوع است.

البته صنایع بیشتر از انسانها در تولید این فلزات مضر نقش دارند ولی باز هم این انسانها هستند که اداره کننده این صنایع هستند  که هر چه قدر نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند به همان اندازه دلسوزی آنها نسبت به این امر بیشتر خواهد شد.