نقش افراد در کاهش آلودگی های زمین

آلاینده های شیمیایی و تخریب محیط زیست
۱۳۹۸-۰۷-۱۳
نیک طب
۱۳۹۸-۰۹-۰۳

هر کدام از افراد می توانند به اندازه سهم خودشان در آلودگی یا پاکیزگی زمین نقش داشته باشند.

آگاهی به این مسئله می تواند در تغییر رفتار انسانها بسیار موثر باشد ولی متأسفانه آموزشهای منسجم و مداوم در این خصوص صورت نمی گیرد. اگر هم آموزشهایی وجود دارد کاملاً مقطعی است ؛ در حالی که آموزشهای مداوم است که می تواند به تغییر نگرش و سبک رفتاری انسانها منجر شود. در این مقاله سعی کرده ایم به مسائلی که می تواند انسانها را در حفظ محیط زیست کمک کند آگاه و آشنا سازیم.

یک) استفاده از امکانات الکترونیکی

تا جایی که امکان دارد از امکانات الکترونیکی برای انجام کارهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، نیازی نیست بسیاری از کارهایتان را با کاغذ انجام دهید. شما می توانید مواردی مانند پرداخت قبض های خود را کاملاً اینترنتی انجام دهید و از چاپ کاغذ و مصرف بیش از اندازه کاغذ جلوگیری کنید. این موضوع علاوه بر اینکه پسماندها و زباله ها را کمتر می کند بلکه مهمتر از آن از بین رفتن درختان را نیز کاهش می دهد. همچنین می توانید اس ام اس (SMS) بانک خود را فعال کرده و از دریافت رسیدهای چاپی از طریق خودپردازها جلوگیری کنید. با دانستن و رعایت کردن همین نکات کوچک ولی مهم می توانیم نقش زیادی در حفظ محیط زیست اطراف خود داشته باشیم.

دو) کاشتن درخت

شما می توانید در هر جای مناسبی که وجود دارد اقدام به کاشتن نهال کنید. این کار می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای درختانی باشد که در حال قطع شدن هستند. همچنین فضای تمیزتر و پاک تری را نیز برای محیط اطراف شما فراهم می کند.

سه) عضویت در انجمن ها

می توانید با عضویت در انجمن هایی که هدف آنها حفاظت از محیط زیست است اقدامات سامان یافته و هدفمندی را در جهت حفظ محیط زیست انجام دهید. عضویت در این انجمن ها علاوه بر اینکه می تواند پیام شما را سریع تر و راحت تر به دیگران برساند بلکه در قالب یک نهاد سازمان یافته می توانید اقدامات مناسب تری را با توجه به ضروریات مورد نیاز انجام دهید. (عضویت در انجمن شرکت های حامی محیط زیست ایران)

چهار) وسایل نقلیه مناسب

آلودگی ایجاد شده توسط وسایل نقلیه یکی از بحث های مهم در زمینه آلودگی های هوا ، آلودگی صوتی و تصویری است. شما می توانید به اندازه سهم خودتان در کاهش این آلودگی ها نقش به سزایی داشته باشید. به عنوان مثال ، به عنوان یک شهروند سعی کنید از وسایل حمل و نقل عمومی برای جابه جایی در سطح شهرها استفاده کنید. این کار می تواند در کم کردن آلودگی های حاصل از سوخت بنزین ها و همچنین آلودگی های صوتی و بصری نقش بسیار زیادی داشته باشد. علاوه بر این بهتر است قطار را برای مسافرت بین شهری خود انتخاب کنید. قطارها نسبت به سایر وسایل نقلیه از آلودگی بسیار کمتری برخوردارند.

پنج) صرفه جویی در منابع

منابعی همچون آب و گاز و برق باید برای همیشه و در دسترس همگان باشد. پس سعی کنید در مصرف این منابع صرفه جویی کنید. این کار علاوه بر کاهش آلودگی ، موجب حفظ این منابع برای نسل های آینده می شود.

شش) از محیط اطراف خود مراقبت کنید

سعی کنید در محل زندگی و کاری خود همیشه حواستان به اطراف باشد. اگر در محل کارتان مواردی را مشاهده کردید که موجب آلودگی یا تولید زباله های اضافی می شود بهتر است این مسائل را مد نظر قرار داده و با گوشزد کردن به دیگران به فکر راه حلی برای آن باشید. یا ممکن است در محل زندگی شما مغازه ها یا فروشگاه هایی باشند که موجب آلودگی محیط اطراف یا از بین رفتن آن می شوند بهتر است در این موارد نیز حواستان را جمع کنید و آموزش های لازم را به آنها نیز بدهید.


موضوعات مرتبط :

انجمن محیط زیست ایران

نقش شهروندان در حفظ محیط زیست

روش های محافظت از محیط زیست در شهرها

چگونه به منابع طبیعی سرزمین مان کمک کنیم؟

بعضی روشهای بازاریابی سبز