منظور از ارزش پسماند چیست ؟

مدیریت پسماند
روشهای مدیریت زباله ها و پسماندها (بخش اول)
۱۴۰۰-۰۷-۱۷
آلودگی های صوتی در دریا
۱۴۰۰-۱۰-۲۵
ضایعات به پول

ضایعات به پول

احتمالاً اصطلاح ارزش پسماند برای بسیاری از شما بسیار عجیب باشد.

حتماً با خودتان فکر می کنید که پسماندها چه نوع ارزشی می توانند داشته باشند ؟ بهتر است برای پاسخ به این سوال ابتدا به تعریف پسماند بپردازیم.

پسماند به تمامی موادی گفته می شود که از فعالیت های انسانی به وجود می آید و کاملاً یک امر اجتناب ناپذیر می باشد. یعنی از زمانی که زندگی انسانها روی کره زمین شروع شده است ، مسئله پسماندها نیز مطرح بوده است. این پسماندها موادی هستند که انسان ها در حال حاضر و در آینده نیز احتیاجی به آن ندارند و می خواهند آن را از محیط زندگی خود دور کنند. اما از آنجایی که دور کردن این مواد از محل زندگی مستلزم این است که محل دیگری برای آنها انتخاب شود تا آسیب کمتری به زندگی انسان ها و سایر موجودات وارد کند بنابراین اهمیت زیادی پیدا می کنند.

سازمان محیط زیست جهانی ، پسماندها را به این شکل تعریف می کند که هر مواد یا شی ء که انسان ها به آن نیاز ندارند یا تمایلی به نگهداری آنها ندارند پسماند خوانده می شود. بنابراین با این تعریف ، انسانها سعی می کنند آنها را از محیط زندگی خود دور سازند. سوال بسیار مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا هر موادی که به عنوان پسماند دور ریخته می شود واقعاً بی ارزش است و نمی توان از آن استفاده کرد ؟

پسماندها معمولاً حاوی موادی هستند که ممکن است محصولات مفید و قابل استفاده در آنها وجود داشته باشد یا اینکه در اثر مخلوط شدن با سایر مواد بی ارزش شده باشند. یکی از روشهایی که می توانیم برای با ارزش سازی پسماندها استفاده کنیم این است که آنها را از هم تفکیک کنیم.

بدون شک شما نیز تا کنون مراکز یا حتی سطل های زباله ای را در سطح شهر دیده اید که برای جداسازی زباله ها طراحی شده است و شهروندان را ترغیب می کنند تا زباله های خود را جداسازی کنند. این جداسازی می تواند موادی که هنوز مورد استفاده قرار می گیرند را از دیگر مواد جدا کند و بتوانند در فرآیند بازیابی از آنها استفاده کنند. در ادامه به انواع پسماندها اشاره می کنیم تا بهتر متوجه شوید که پسماندها چه تنوعی دارند و تا چه اندازه این جداسازی می تواند مفید باشد.

یک) شکل ظاهری پسماندها

پسماندها به لحاظ فیزیکی و شکل ظاهری می توانند بسیار با هم متفاوت باشند. از جمله تقسیم بندی هایی که برای این دسته از پسماندها وجود دارد ، می توانیم به پسماندهایی که به شکل مایع هستند مانند پسماندهای آبی ، پسماندهایی که به شکل جامد هستند و اغلب افراد با این نوع از پسماندها بسیار آشنا هستند اشاره کنیم. علاوه بر اینها پسماندهایی نیز هستند که به شکل گاز می باشند و غالباً در اثر سوختها به وجود می آید.

دو) پسماندها بر اساس کاربرد

گاهی پسماندها را بر اساس کاربردی که دارند تقسیم بندی می کنند. به عنوان مثال آیا پسماندها از نوع بسته بندی ها هستند یا پسماندهایی هستند که از محصولات غذایی و مصرفی افراد باقی مانده اند.

سه) پسماندها بر اساس مواد

یکی دیگر از تقسیم بندی ها برای پسماندها این است که به مواد سازه آنها توجه کنیم. به عنوان مثال ، موادی که از شیشه هستند یا از کاغذ یا از پلاستیک و غیره که هر کدام باید به صورت جداگانه نگهداری یا بازیافت شود. اگر در سطل های سطح شهر نیز دقت کرده باشید چند سالی است که با توجه به موادی که باید در هر کدام از آنها قرار دهید جداسازی صورت گرفته که غالباً موادی مانند شیشه یا پلاستیک را از موادی مانند کاغذ یا مواد غذایی جداسازی می کنند.

چهار) منشأ پسماند ها

یکی دیگر از تقسیم بندی های متداول برای زباله ها این است که منشأ این زباله ها چیست ؟ به عنوان مثال نمی توان زباله های خانگی را با زباله های بیمارستانی در یکجا نگهداری یا بازیافت یا دفن کرد. به همین دلیل به چند منشأ تقسیم می شوند از جمله ، پسماندهای خانگی ، پسماندهای صنعتی ، پسماندهای کشاورزی ، پسماندهای پزشکی و بیمارستانی ، پسماندهای تجاری و….

پنج) پسماندها بر اساس میزان خطر 

از جمله تقسیم بندی های مهم دیگر برای پسماندها این است که بر اساس اینکه تا چه اندازه برای زندگی انسانها و حیوانات خطرناک هستند تقسیم بندی کنیم. می توانیم آنها را به دو دسته خطرناک یا بی خطر تقسیم بندی کنیم.