نقش شهروندان در حفظ محیط زیست

نقش ساختار فرهنگی جامعه در حفظ محیط زیست
۱۳۹۷-۱۰-۱۶
محیط زیست شهری
ارتباط قوی محیط زیست شهری و تخریب منابع طبیعی
۱۳۹۷-۱۲-۱۲
شهروند مسئول - محیط زیست

داشتن محیط زیست سالم برابر با داشتن انسانهایی سالم است.

با توجه به این اهمیت محیط زیست ، هر فردی به نوبه خود باید به دنبال این باشد که چه کمکهایی برای حفظ محیط زیست و کمتر کردن تخریب و نابودی آن می تواند انجام دهد. هر فردی می تواند با تغییر رفتارهای خود به محیط زیست و حفظ آن کمک کند ، فقط کافی است که تصمیم بگیرد و آگاهی خود را بالا ببرد. در این مقاله به روشهایی که هر فردی به عنوان شهروند می تواند به حفظ محیط زیست و سالمتر نگه داشتن آن کمک کند می پردازیم.

یک) افزایش آگاهی

میزان دانش ، آگاهی و سواد مردم با حفظ محیط زیست ارتباط مستقیم دارد. هر اندازه میزان اطلاعات و دانش مردم بالا باشد رفتارهایی که موجب تخریب محیط زیست می شود کمتر انجام می دهند. خانواده ها اولین نهادی هستند که هر فردی وارد آن می شود و در آنجا آموزش می بیند. بنابراین ، اولین جایی که انسانها باید این رفتارها را فرا بگیرند خانواده است و والدین نقش مهمی در آن آموزش دارند. بهتر است گونه های گیاهی و جانوری مناطقی که در آنها زندگی می کنیم را بشناسیم و به فرزندانمان نیز آموزش دهیم و اگر نیاز به مراقبتهای ویژه ای دارند آنها را نیز فرا گرفته و آموزش دهیم. این آموزشها منجر به بهبود فرهنگ و افزایش آگاهی افراد نسبت به اهمیت طبیعت می شود و در نهایت محیط زیست سالمتری خواهیم داشت.

دو) توجه به محیط زیست در مسافرت  

معمولاً افراد به ویژه ایرانیان ، بیشترین تخریب محیط زیست را در زمانهایی که مسافرت هستند انجام می دهند. آنها زباله های خود را ممکن است در طبیعت رها کنند ، درختان را قطع کنند و در جنگل ها و فضاهای سبز آتش روشن کنند. بهتر است هر فردی به نوبه خود در سفرهایی که در شهر یا خارج از شهر دارد به این نکات توجه کند و کمتر موجب آسیب به فضای سبز شود.

سه) تولید زباله های کمتر

تولید کمتر زباله ها یکی از روشهایی است که می توانیم برای حفظ محیط زیست انجام دهیم. به ویژه امروزه بسیاری از زباله ها ، زباله های پلاستیکی هستند و تجزیه آنها در اکوسیستم ، صدها سال طول می کشد. پس بهتر است با تولید کمتر زباله ها به ویژه زباله های پلاستیکی ، منجر به تولید کمتر این مواد شویم که در نهایت ، محیط زیست سالمتری داشته باشیم.

چهار) عدم تخریب عمدی طبیعت

برخی از افراد با اینکه می دانند رفتار آنها موجب تخریب طبیعت و به هم خوردن چهره زیبای آن می شود ولی باز هم دست به کارهایی می زنند که به محیط زیست آسیب می زند. به عنوان مثال ، زمانی که مردم به طبیعت می روند در بسیاری از مواقع مشاهده می کنیم بر روی درختان تصاویری را حکاکی کرده اند یا نوشته هایی را بر روی آنها نوشته اند. همگی این رفتارها ، موجب از بین رفتن طبیعت می شود و در نهایت این خود انسانها هستند که در معرض آسیب قرار می گیرند.

پنج) استفاده از مسیرهای مشخص  

معمولاً در طبیعت هایی که گردشگران زیادی به آنجا رفت و آمد می کنند ، مسیرهای مشخصی برای تردد افراد تعیین شده است ، بهتر است حتماً از این مسیرها استفاده کنیم و کمتر وارد طبیعت شویم تا  از تخریب آن جلوگیری کنیم.

شش) جدا کردن زباله ها

بسیاری از زباله هایی که تولید می شود قابلیت بازیافت را دارند. پس بهتر است هنگامی که زباله ای تولید می شود زباله های پلاستیکی ، شیشه ای ، کاغذی و غیره را از هم جدا کنیم تا به راحتی برای بازیابی آماده شوند.

با رعایت کردن مواردی که در بالا ذکر شد می توانیم زیستگاهی سالم و زیبا برای زندگی کردن انسانها و سایر جانداران داشته باشیم.


چگونه به منابع طبیعی سرزمین مان کمک کنیم؟

روش های محافظت از محیط زیست در شهرها

انجمن حمایت از محیط زیست ایران