روش های محافظت از محیط زیست در شهرها

صدرا نادین صنعت
۱۳۹۷-۰۸-۲۱
نقش ساختار فرهنگی جامعه در حفظ محیط زیست
۱۳۹۷-۱۰-۱۶
حمایت از محیط زیست - زیست شهری

روش‌های محافظت از محیط زیست که از دست هر کسی برآید محدود هستند. در این مقاله قصد داریم روش‌های محافظت از محیط زیست را ارائه کنیم.

حراست و مراقبت از زیستگاه و به طور کلی محیط‌هایی که در آن زندگی جریان دارد به معنای کوششی است که در جهت محافظت و حمایت از صحت و بهداشت و بهبود جو و اتمسفر و فضای مورد نظر و آدمی در ابعاد و جوانب فردی ، تشکیلاتی و اداری و یا عمومی ، از فضا و جو طبیعی پاسداری و نگه داری می‌کند.

نگهداری و صیانت از زیستگاه و طبیعت نیاز به دقت و اعتنا ، به کارها و اقدامات و تلاش‌های گوناگون بشری دارد. ایجاد مواد زائد و باطله ، ناپاکی جو و اقلیم و نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف تعدادی از مولفه‌های مربوط به محارست و مراقبت از فضای زیستی می‌باشند. مراقبت و محارست از جو و اتمسفر و فضای زیستی متاثر از ۳ مولفه مرکب و در  هم عجین شده است: مقررات و تکالیف محیط زیستی ، سبک زندگی و عادات و تعلیم و تادیب. هریک از این سه مولفه در ابعاد گزینشات جهانی و نیز در ابعاد و جوانب شایستگی‌های عملی و کرداری و فردی بر زیستگاه و فضای زیستی اثرگذاری و نقش خواهند داشت.

در مزر و بوم‌های پیشرفته ، توافق نامه‌های محیط زیستی اختیاری و آگاهانه ، معمولاً یک برنامه و طرح و اصل‌هایی را به سازمان‌ها و کمپانی‌ها عرضه می‌کنند تا فعالیت‌ها و اقدامات بیشتری از کمترین معیارها و الگوهای نظارتی را بپذیرند و از توسعه بیشتر و عالی‌تر اقدامات و برنامه‌های محیط زیستی پشتیبانی و یاری نمایند.

اولین روش محافظت از محیط زیست ؛ از بانکداری برخط و اینترنتی بهره بگیرید

بانکداری برخط چندیست ک در ایران ایجاد و ساماندهی شده و اغلب موسسات و بانک‌ها این امکانات را برای مخاطبان خویش را فراهم ساخته‌اند تا بی‌آنکه احتیاجی به رفت و آمد در داخل و خارج شهر باشد افراد  قادر باشند تمام کارهای بانکی خویش را تکمیل و اجرا نمایند. بدین وسیله هم برگه‌های اندک‌تری استفاده شده و درختان اندک‌تری نابود می‌گردند و افزون بر آن با حداقل رسیدن عبور و مرور در خیابان آلوده شدن هوا هم به همان اندازه کاهش می‌یابد.

دومین روش محافظت از محیط زیست در شهر ؛ از خرید آنلاین و مجازی سایت‌های مخصوص استفاده کنید

در عصر حاضر با اندک‌ترین جست و جو قادرید بی‌هیچ رفت و آمد حضوری و عبور و مرور در خیابان هر چیزی که احتیاج دارید را فراهم نمایید. در صورتی که همه اشخاص لااقل تعدادی از خریدهای خویش را به صورت آنلاین و مجازی از سایت‌های مربوطه فراهم نمایند افزون بر پایین آمدن عبور و مرور و آلودگی جو و هوا در زمان و مخارج هم پس انداز لازم را کرده‌اید.

سومین روش محافظت از محیط زیست ؛ مواد زائد و باطله و آشغال‌ها را از هم جداسازی نمایید

همان گونه که مطلع هستید بسیاری از مواد دور ریختنی و زائد و آشغال‌هایی که روزانه ایجاد می‌کنید تجدید پذیر بوده و برخوردار از کاربرد دوباره و از نو می‌باشند. بنابراین از ظروف بازیافت عالی‌ترین بهره مفید را ببرید.

چهارمین روش محافظت از محیط زیست ؛ از سوخت و انرژی فسیلی به صورت حداقل بهره بگیربد

اغلب گازهای سمی  و زیانبخش را تاسیسات انرژی و تولید برق ، کارگاه ها و ماشین خانه ها ، اتوموبیل‌ها و شش درصد از آن‌ها را سامانه‌ها و دستگاه‌های افزایش دهنده دمای منازل ایجاد می‌نمایند. با مدیریت و استفاده درست از این سوخت‌ها از فضای زیستگاه و طبیعت مراقبت نمایید.

پنجمین روش محافظت از محیط زیست در شهر ؛ از استفاده مواد شیمیایی اجتناب نمایید

این گونه مواد در منزل در جهت اهداف گوناگونی کاربرد دارند ولی این مواد برای صحت و تندرستی آدمی و فضا و جو زیستی زیان بخش می‌باشند. اغلب اشخاص مطلع نیستند که قادرند به منظور تمیزی و پاکیزگی محیط و فضا یا گل کاری و باغداری از ماده‌های جانشین طبیعی این مواد  بهره بگیرند. در صورتی که در خانه از این ماده‌های شیمیایی مصرف می‌کنید آنان را به گونه‌ای صحیح کنار بگذارید و پرت نمایید.

ششمین روش محافظت از محیط زیست ؛ در فضای شغلی نیز حفاظت از محیط زیست را در نظر داشته باشید

اغلب چیزهایی که در منزل استفاده می‌گردد مواد اضافی و مقدار زیادی زباله را ایجاد می‌نماید ، در فضای شرکت و سازمان خود هم قادرند مضر باشند. گویی در شرکت‌ها و سازمان‌ها به مطلوب‌ترین حالت ممکن می‌شود در عرصه تجدید برگه و ورقه‌های نو از برگه و ورقه‌های زائد و به دردنخور عمل نمود.

نتیجه گیری از روش های محافظت از محیط زیست 

تعلیمات صحیح استفاده از منابع و مواد ، انجام برنامه‌های تعلیمی در جهت افزایش فرهنگ سازی و انجام برنامه‌های مشارکتی اداره و دستگاه محیط زیست با دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها در تخلیه و زدایش و نظافت طبیعت ، دریاها و فضای سبز و ترغیب انجمن‌ها و اتحادیه‌های گوناگون به پذیرش تعهد در برابر فضا و جو زیستی قادر است از دیگر اقدامات مفید در این زمینه باشند.


مطالب مرتبط :

چگونه به منابع طبیعی سرزمین مان کمک کنیم؟

بعضی روشهای بازاریابی سبز

تعریف محیط زیست چیست

انجمن بین المللی حمایت از محیط زیست 

انجمن شرکت های حامی محیط زیست